Det går upp och ner i berg-och-dalbanan. Ändå har Tivolis gamla berg- och dalbana legat kvar i toppen i 110 år. Berg-och-dalbanan har vunnit priser, haft kända passagerare som Queen Margrethe, Paris Hilton och Michael Jackson och har flera gånger utsetts till Tivolis populäraste åktur. I år kan det populära nöjet fira 110 år av upp- och nedgångar med många miljoner gäster från hela världen.
Berg-och-dalbanan firar jubileum den 12 juni
Året är 1914. Första världskriget bryter ut, den första reguljära reguljära flygtrafiken börjar i USA, danska pigor byter officiellt titel till ”husassistenter” och Jens Otto Krag föds – och sedan invigs Tivolis berg-och dalbana.
I toppform
Här, 110 år senare, ser världen minst sagt något annorlunda ut, men Tivolis berg- och dalbana är fortfarande igång. Varje år skriker mer än 1,3 miljoner gäster på topp i den ikoniska åkturen, som inte bara är Tivolis populäraste, utan också har väckt uppståndelse långt utanför landets gränser. Berg-och-dalbanan vann alltså det prestigefyllda ACE Roller Coaster Landmarks Award förra året – som första berg-och-dalbana i Europa Den 12 juni firar berg-och-dalbanan 110-årsjubileum, och den kommer att markeras med en festlig utsmyckning av den gamla åkningen.
Med redan från början
Någon som har en speciell relation till Tivolis Rutschebane är Steen Lebech. Till vardags jobbar han på Tivoli där han sköter ett stort antal av Tivolis spel, som Dyrespillet, Bjørnene och Galoppen. Det var hans farfar, Valdemar Lebech, som designade och byggde berg-och dalbanan och 110-årsfirandet sätter hans farfars prestation i perspektiv.
”Att det har pågått så länge visar att han har tänkt på rätt sätt och byggt något som håller så länge. Det gör en stolt och jag skickar en tanke till honom nästan varje dag när jag sitter på mitt kontor i Tivoli och tittar på de gamla bilderna på väggarna, säger han.
Sten Lebech var själv 5 år när han provade berg-och-dalbanan för första gången 1965, och han gillar fortfarande att ta en tur då och då. Och han tvivlar inte på varför åkturen är så populär.
— Det är trots allt en rolig åktur där alla kan delta, och hela familjen kan vara med. Och så kan de gamla trärutschbanorna något speciellt som de järniga inte kan. De har bara en väldigt speciell känsla, säger Steen Lebech
Valdemar Lebech byggde, förutom Rutschebanen, bl.a. även nöjesparken Skogstroll och ett litet pariserhjul, som inte finns längre och så gjorde han entrén till Trädgården mittemot Glyptoteket, som står kvar än idag.
Bland världens äldsta
Rutschkanan, som är 625 meter lång, är Europas äldsta och världens tredje äldsta trärutschkana som fortfarande är i drift. Det är också en av endast sju banor i världen som har en förare ombord, en så kallad bromsman. Vagnen når en toppfart på ca. 58 km/h.
Den byggdes 1914 av snickarmästaren Valdemar Lebech. När den byggdes hade berg-och-dalbanan bergstoppar som snabbt blev attraktionens landmärke. De togs dock bort 1925 på begäran av Köpenhamns kommun, som inte fann det lämpligt att det första stadens besökare såg när de klev ut från Centralstationen var ett berg. Men när berg- och dalbanan fyllde 100 år 2014 återskapades de ikoniska bergstopparna. Dessutom tillkom en ny isgrotta och Danmarks största vattenfall med ett totalt fall på över 22 meter.
4 ton drivs av gravitation
Banan är utformad så att ingen energi tillförs bilarna efter att de har dragits upp till toppen av den första backen. Därifrån driver tyngdkraften vagnstågen. Ett vagnståg med passagerare väger ca. 4000 kilo. Vagnarna bromsas av vagnföraren innan alla svängar för att hastigheten inte ska bli för hög. Bromsen består av två metallvingar som trycks manuellt mot spårets sidor, så att kraft måste appliceras på bromsning. Under andra världskriget förekom maktransonering. Berg-och-dalbanan drogs därför upp till toppen av den första backen av starka män som vände en vinsch som satt upp på banans tak.